Köttfärslimpa med brunsås

Idag lagade jag något som jag troligen gjorde i gymnasiet, tycker mig se en anteckning om det i min kokbok.


Jag gick en linje där man ett par dagar i veckan hade matlagning på schemat eller kostkunskap som det hette.
Då fick man en tjock kokbok som man då lagade mat efter. En den recept undrar man om man verkligen gjorde, har inget minne av att jag gjort skålatbröd som ex. Men man får säga att det var i i andra häften av 80-talet det var.

Det blev att göra en brunsås också, kanske för första gången.

Skaffat mig en ny "leksak" till köket så den fick man testa med att skiva gurka och riva morötter. Tänkte att jag en dag skall ge mig på att gör raggmunk, men det blir lite längre fram.

Köttfärslimpa

2 portioner

250 g blandfärs
1/4 dl ströbröd
1/2 dl mjölk
1/2 ägg
ca 1,5 tsk senap
1/2 liten gul lök
salt
svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200 grader

Hacka löken i mindre bitar.

Blanda ströbröd, mjölk, ägg, senap, lök, salt och svartpeppar. Låt det svälla några minuter.

Blanda i färsen i ströbrödblandningen. Forma färsen på ungsform så jämnstor som möjligt. Placera formen i mitten av ugnen i ca 25 minuter.

Innertemperaturen skall vara 72 grader.

Servera med kokt potatos, brunsås, lingonsylt och sallad.
Brunsås

1 - 1,5 msk vetemjöl
vatten (eller steksky)
1,5 dl mjölk
1,5 dl grädde
1 - 1,5 tsk kinesisk soja
1/2 - 1 msk kalvfond
1/2 - 1 msk svarvinbärsgele
salt
vitpeppar
 
Rör vetemjöl i vatten eller steksky.

Blanda alla ingredienser och låt såsen koka upp. Smaka av och tillsätt ev. mer gele, fond eller soja.

Krydda med salt och vitpeppar.
Här är min nya "leksak" i köket.

Hoppas att allt smakar!

Kommentarer

Populära inlägg