Myror som klättrar i träd

Ännu ett asiatiskt recept som jag hittade att Jennie Wallden. Gillar hennes recept.


Den var inte svår att göra och det gillar jag. Namnet är kanske lie konstigt men det skall visst vara för att om man drar upp en nudel kan färs fastna på den och det ser ut som myror som klättrar.

Nu verkar det vara problem med min blogg och jag kommer inte åt allt och det är svårt att få inlägg, men hoppas att de kommer ut. 
Blogg.se har strulat för mig ända sedan de gjorde en förändring, vet inte om man skall byta plats när det håller på så här.
Myror som kättrar i träd

2 portioner

250 g köttfärs

Mariand
2 msk ljus soja
1 msk kinesis svart vinäger
1 msk strösocker
1 vitlöksklyfta

sås
1 tsk sesamolja
2 msk ljus soja
1 tsk sambal oelek
1/2 tsk mortlad sichuanpeppar

2 salladslökar
2 portioner äggnudlar
 
Koka nudlarna enligt anvisningar och skölj dem i kallt vatten och ställ åt sidan.
Jag brukar bryta dem lite innan jag kokar dem så de inte blir så långa.

Skär salladslöken tunt.

Blanda ihop marianden, soja, svart vinäger, socker och pressad vitlök. Blanda i färsen och ställ den åt sidan.

Mortla sichuanpeppar.
Blanda ihop såsen, soja, sesamolja, sambal oelek och sichuanpeppar.

Stek färsen i en panna och när den är genomstekt blanda i nudlar och salladslök. Häll sedan i såsblandningen och låt det bli varmt, smaka av om det behövs mer samabal oelek.

Servera med gurka.

Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg