Stekt kyckling med rostad färskpotatis - Airfryer

Sommaren har verkligen kommit och nu är det färskpotatis som gäller när man handlar.
 
Det är verkligen något som tillhör sommaren. Jag har precis börjat min semester och tar det bara lugnt, har inget planerat mer än att äta ute lite i sommar. Så några dagar slipper man laga mat.
 
Hade planerat att denna rätt för ett tag sedan. Men det blev inte som jag planerat, skulle ha rädisor med potatisen och röd lök men tyvärr hade rädisorna möglat och jag glömde röd löken, kan jag säga att det är värmens fel?
Glömskan alltså.
 
Köpte en rub på påse, finns det sådana ruber på burkar? Ört oljan tog jag en genväg på till potatisen och det funkade bra.
Tyckte det var onödigt att köpa massa örter som bli gamla.
 
Denna rätt gjorde jag i airfryern.
 
Stekt kyckling med rostad färskpotatis
 
2 portioner
 
300 g kyckling
rub
 
färskpotatis
50 g västerbottenost
örtolja (örtdressing + olja)
 
rödlök
rädisor
 
Blanda ihop lite olja och lite örtdressing krydda. (Se bild nedan vad jag använde) tog ej hela påsen. Höftade lite.
 
Tvätta av potatisen, är de små lägg i dem hela annars dela dem i lagom stora bitar. Blanda med örtoljan och lite salt.
Förvärm Airfryer och kör dem på 195 grader i ca 16 minuter. 
(I ugn 225 grader i 30 minuter, sista 10 minuterna skall osten på.)
Efter halvatiden (8 min) hade jag i osten och lät osten smälta lite och rörde om potatisen så alla fick ost på sig.
 
Skär rädisor i tunna skivor och hacka rödlök smått. När du tar ut potatisen, bland i rödlöken och rädisorna. 
 
Kycklingen kan du banka ut om du vill att det går snabbare i Airfryern. Krydda med rub och tillsätt mer salt och peppar om du vill. 
Förvärm Airfryern och sätt i kycklingen och kör på 200 grader, jag hade innerfile och räckte med 7 minuter. Ca 10 minuter för en utbankad filé. Ha en termometer och kolla att det är 70 grader. 
 
Servera med sallad och en kall sås som bearnaise eller aioli.
 
Dessa påsar använde jag
Jag har två airfryers, båda är från Cosori så det hjälper när man skall tillaga olika rätter och grader. 
 
Den äldre är en Cosori PRO, den nya är en Cosori duo blazer som har undervärme som gör att man inte behöver vända efter halva tiden. 
Hoppas att nu gillar detta recept. Perfekt att göra nu i sommar och kycklingen kan man grilla. Mums.
 

Ha det gott. 

Kommentarer

Populära inlägg