Honung och chilikryddade kycklingspett

Hoppas att ni har en härlig helg. Min semester börjar snart ta slut, har bara en vecka kvar.

 
Denna rätt som jag gjorde idag ändrade jag lite på för jag körde den i airfryern. 
 
Smidigt att göra det. Jag valde att lägga kycklingen som i en marinad istället för att pensla den under tiden den tillagas. 
Chilin jag använde var koreanska chiliflingor, gochugaru chili. Finns att köpa på bla ICA Maxi, tänks på att när ni öppnar den att ni förvarat den i kylen, det missade jag sist för då hade den börjat att mögla. 
 
Honung och chilikryddade kycklingspett
 
2 portioner
 
300 g kycklingfilé 
 
Marinad
1 msk flytande honung
1 msk olivolja
1 tsk chiliflakes
1 tsk örtsalt
 
Blanda ihop marinaden.
Skär kycklingen i bitar som passar de spett du använder. Lägg kycklingen i marinaden och låt den ligga där en stund.
 
Trä kycklingen på spetten.
Sätt i spetten i airfryern och jag körde dem på 200 grader i 12 minuter. 
Det kan variera i olika airfryer så ha en termometer för att se att kycklingen är klar. Minst 70 grader.
Jag har en Cosori duo blaze och behöver inte vända på spetten under rillagningstiden. 
 
Servera med couscous, mangosallad och gräslökssås.
 
Couscous kokar jag med grönsaksbuljong och avokadoolja.
Denna sås hade jag till dessa kycklingspett och var väldigt enkel att göra
 
 
Gräslökssås
 
2 portioner
 
1 dl gräddfil
1 dl finhackad gräslök
örtsalt
persillade
 
Blanda ihop gräddfil och gräslöken och smaka av med örtsalt och persillade.
 
Hoppas att det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg