Marinerad fläskytterfilé - Airfryer

Idag blev det fläskytterfilé till middag som man kan lägga på grillen. 

 
Något intressant är att man har pressgurka till den, konstigt kan man tycka för man tänker på köttbullar och pannbiff när man har det till maten. 
 
Jag glömde bort att jag skulle ha det till så fick lägga in det snabbt. Receptet hittar du här!
Jag valde att köra min filé i Airfryern, eftersom den var tjock så delade jag den i 2 bitar så det inte tar så lång tid att köra den i Airfryern. Ser bränt ut på bilden men det är den inte, det är socker och honung i och det för att det blir denna färg.
 
Marinerad fläskytterfilé 
 
2 portioner
 
300 g Fläskytterfilé 
salt
svartpeppar
 
Marinad
1 vitlöksklyfta
1 msk japansk soja
1 msk rapsolja
1/2 msk flytande honung
1/2 msk ljust muskovadosocker
1/2 msk balsamvinäger
1/2 msk pressad citron
 
Putsa filén och krydda den med salt och peppar.
Lägg den i en tätt fryspåse.
 
Pressa vitlök och blanda i alla ingredienser till marinaden i påsen med fläskytterfilén. Massera in marinaden i köttet och ställ in det i kylskåpet och låt det stå där i 3 timmar. 
 
Torka av köttet med hushållspapper innan du tillagar köttet.
 
Jag körde köttet på 195 grader i ca 16- 18 minuter, mät av med en termometer att det är 70 grader. 
Eller så grillar du köttet på grillen. 
 
Låt det vila en stund innan du skär upp köttet i skivor.
 
Servera med potatissallad och pressgurka.
 
Hoppas att det smakar.
 
Min egna potatissallad hittar du här, jag valde att byta ut rödlöken mot purjolök.

Kommentarer

Populära inlägg