Dan dan spagetti

Nu var det några dagar sedan jag var här och lade ut något nytt recept.

 
Anledningen är att jag tror ut en visdomstand i fredags och inte äta som vanligt och var tvungen och tänka på mjukmat.
Men snart skall jag vara igång igen.
 
Men idag blir det ert recept jag hittade på sajt som heter Yummly. Finns även app, tror det är en app som länkar till andra sidor.
 
Försöker översätta det bästa. Receptet heter Dan dan noodles men det står i receptet att man skall använda spagetti.
Konstiga med detta recept är att det smakar lite som vanlig köttfärssås men det är inga tomater i.
 
Soya var det inga angivelse av mängd, här får man smaka av vad som känns rätt. Jag hade i MSG för lite umami.
 
Jag mätte inte upp svartpeppar utan ta lite mindre mängd och smaka av i slutet om det behövs mer.
Det samma gäller soja, det var ingen mängd angiven utan man får smaka av.
 
Dan dan spagetti
 
2 portioner
 
250 g köttfärs eller kycklingfärs
svart peppar
ljus soja
1 drope sesamolja
2 port spagetti
1 salladslök
1 vitlöksklyfta
 
Sås
1 msk tahini
1/2 msk ketjap manis eller söt soja
125 ml hett vatten
1 tsk chiliolja
ljus soja
 
Koka spagetti enligt paketets anvisning.
 
Stek färsen smulig och gyllene och smaksätt med soja och svartpeppar. 
För över köttfärsen i en skål. 
 
Stek pressad vitlök och sallads lök i olja i en minut och lägg det över färsen.
 
På låg värme ha i tahini, ketjap manis och hett vatten.
Rör om, tahini kan se klumpig ut men rör om hela tiden så kommer de lösas upp. Ha sedan i chiliolja och soja.  
 
Häll i färsen och smaka av och krydda med mer svartpeppar och soja.
 
Ha sist i spagetti och rör om.
 
Servera med sallad.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg