Pad Kee Mao

Idag blir det recept jag hittade på australisk hemsida. Det var lätt att följa måtten i detta recept.

 
Jag hat köpt amerikanska mått så jag kan ta fram lite mer recept.
 
Recepie tin eats heter sidan. Jag sökte recept på att skriva in en sås jag har för att kunna använda det man har hemma. Juste detta var den tunna och svarta sojan från Thailand.
Första gången jag gör med risnudlar. Det är en helt annan konsistens på de än äggnudlar.
 
Rätt chili och thai basilika fick jag inte tag på så det fick bli vanlig basilika och chili.
 
Pad Kee Mao
 
2 portioner
2 portioner risnudlar
3 vitlöksklyftor
2 thai chili (birds eye chili)
1/2 gul lök
300 g kycklingfilé 
2 tsk fisksås
2 salladslök
ca 2 dl thai eller thai holy basilika
 
Sås
2 msk ostronsås
1,5 msk thin soy sauce
1,5 msk black soy sauce
1 tsk socker
1 msk vatten
 
Skär kycklingen i bitar. Skiva löken tunt, finhacka chili, skär salladslöken i större bitar.
Hacka basilika 
 
Koka nudlarna enligt anvisningar.
Blanda ihop såsen och ställ åt sidan.
 
Stek pressas vitlök och chili i 10 sek.ä, tillsätt lök och stek 1 minut. 
Stek kyckling och fisksås tills kycklingen är klar.
Tillsätt salladslök, nudlar och sås och sten 1 minut till sådan reducerar och nudlarna täckt av sås.
 
Tillsätt basilika och rör om.
 
Servera med grönsaker. 
 
Hoppas det smakar.
De flaskor med gul etikett är de som heter thin och black soy sauce.
 

Kommentarer

Populära inlägg