Glaserad limekyckling

Hoppas att ni har en trevlig helg. Idag blev det lite matlagning för mig.
 
Började dagen med att handla men fick inte tag på det jag skulle ha. 
Trodde att butiken skulle bli bättre när de bytte chef, men nej så är der inte.
 
Skulle ha rostad potatis, men det gick inte köpa för den var halvrutten och en del var skrumpna. Skulle ha basilika till måndagens mat, men den var det skrumpna blad som var delvis bruna.
 
Så lösningen. Idag blev att gå till frysdisken och köpa en lite påse potatisklyftor.
Jag gillar att göra potatisen själv. Men nu får man göra slut på den påsen.
 
Funderar på att så basilika själv, håller på att kolla lite olika alternativ.
Gillar basilika och doften.
Jag valde att banka ut kycklingen för att få den mer jämntjock och tillagningen kan bli snabbare.
 
Timjan tog jag lita torkad och strödde på, det funkade fint. När maten nästan var klar så kom jag på, sås jag har ingen sås. Inte väl planerad.
Jag fick göra en lösning med lite majonnäs, salt, peppar, lite riven vitlök och lite limesaft.
 
Glaserad limekyckling
 
2 portioner
 
2 kycklingfilé 
1/2 lime, saft och zest
1/2 msk honung
1/2 olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 msk hackad färsk timjan
salt
peppar
 
Sätt ugnen på 200 g.
 
Rör samman limesaft, zest, honung, olja, vitlök och timjan i en skål.
 
Bred blandningen över kycklingen, krydda sedan med salt och peppar.
 
Sätt in i ugnen i ca 30-40 minuter. Pensla kycklingen var 10:e minut.
Kycklingen är klar när den är minst 70 grader.
 
Servera med rostad potatis, sallad och valfri sås.
 
Hoppas det smakar.

  

Kommentarer

Populära inlägg