Mama phad bekhxn

På svenska betyder det snabbnudlar med kyckling. 

 
Nu har man lite fullt upp med att julpynta, är inte klar ännu. Har satt upp i fönstret och granen är på plats.
 
Receptet kommer från kokboken Thai på 30 min.
Tyvärr fick jag inte tag på fläsksnabbnudlar. Jag hittade inga på ICA Maxi. Jag tog vanliga äggnudlar.
 
Salladslöken köpte jag inte för att toppa lite, onödigt att köpa för så lite.
 
Mama phad bekhxn
 
2 portioner
 
135 g snabbnudlar med fläsksmak
2 kycklingfilé, tunt skivad
1/2 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1-2 ägg
125 g spetskål, grovhackad
1 liten morot, finstrimla
salt
 
Sås
1,5 msk sriracha
2 msk svampsoppa
1,5 msk ostronsås
1 msk sesamolja
1 msk strösocker
 
salladslök
 
Koka.upp vatten och lägg i nudlar och låt dem dra i 2-3 min. Använd ej medföljande krydda. Häll av i sil.
 
Blanda ihop såsen.
 
Fräs kycklingen, lök och vitlök. Det skall bli genomstekt, salta.
 
Fös blandningen åt sidan och ha i ägg i den andra delen av pannan.
 
Låt det bli äggröra, rör om, få ej med kyckling.
Häll i nudlar, morot och kål, rör om kraftigt med 2 bestick typ salladsbestick.
 
Blanda i såsen och rör om, låt det bli varmt.
Toppr med skivad salladslök. 
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg